Hem arrow Nyheter
Rökig nyhet exklusivt för Sverige
2014-04-13

ancnoc-peaty-tushkar.gifI början av maj lanserar anCnoc sin allra första buteljerade rökiga whisky på utvalda systembolag. Knockdhu Destillery presenterar sina rökiga droppar i tre utföranden; Rutter, Flaughter och Tushkar, samtliga namngivna efter traditionella redskap för torvbrytning, varav den sistnämnda är den som placeras på de svenska hyllorna – och dessutom med ensamrätt! 3600 flaskor har producerats och alla hamnar i Sverige.

– Sverige är vår största marknad för single malt, förklarar master blendern Stuart Harvey och fortsätter:

– Därför känns det såklart extra roligt att kunna erbjuda något exklusivt till de svenska whiskyälskarna. Vi vet ju dessutom att ni gillar rökiga grejer.

Whiskyn var tänkt att presenteras redan för tre år sedan, etiketterade flaskor hade redan producerats och marknadsavdelningen stod beredda. Den gången sade Stuart Harvey bestämt nej efter att ha provat faten

– Jag kände absolut att något var på gång men whiskyn var helt enkelt inte riktigt färdig. Nu är den det.

Tushkar har lagrats på refill bourbon-fat i knappt tio år, något som anCnocs master blender menar märks tydligt i smaken, tillsammans med toner av honung, vanilj, smörkola och gröna äpplen.

AnCnoc Tushkar kommer att finnas tillgänglig på utvalda systembolag den 2 maj.

Artikelnummer: 40468

Pris: 449 kronor (700 ml)

 
Populär ale fyller 35
2014-03-18

oldspeckled120.jpgOld Speckled Hen är idag en av Storbritanniens mest klassiska – och älskade – ales. Även här i Sverige har den länge varit populär på Systembolagshyllan.

I år firar ölet 35-årsjubileum och i samband med det byter man storlek på flaskan, från en halvliter till en mer behändig 355-millilitersflaska.

Ölet bryggdes första gången till firandet av det urbrittiska bilmärket Morris (MG) 5+-årsjubileum 1979.

Old Speckled Hen är en klassisk ale med tydlig maltkraktär, inslag av knäck, torkad frukt, honung och apelsinskal.

Artikelnummer: 1356
Pris: 15,90 kr

 
Årets sillsmak är här!
2014-03-10

Varje år konsumerar svenskarna cirka 6 000 ton sill – så det finns utrymme för intressanta smakkombinationer. Årets smak från Abba kombinerar ramslök och citron.

– Citronen ger en syrlighet som balanserar ramslöken och precis som i våra andra sillprodukter är sillråvaran MSC-märkt. Jag är säker på att det här är en smak som tilltalar många – inte minst de som vill ha en spännande variation på silltallriken, säger Cecilia Sajland, marknadschef på Orkla Foods som äger varumärket Abba.

Abba Årets smak med ramslök och citron finns i livsmedelsbutikerna från vecka 11. Cirkapris i butik 17 kronor.

abbassill430.jpg

 
Premiumbourbon – nu i fasta sortimentet
2014-03-07

knobcreek140.jpgNumera finns eleganta Knob Creek i Systembolagets fasta sortiment. Det här är en kraftfull och kryddig premiumbourbon som samtidigt, tack vare nio års lagring på nya amerikanska fat, har en avrundad och lite söt avslutning.

Bourbon har under de senaste åren vuxit i popularitet, både i Sverige och globalt. Under de senaste fyra åren har försäljningen av bourbon på Systembolaget ökat med 65 procent.

Knob Creek är en så kallad small batch bourbon, vilket innebär att produktionen är förhållandevis liten.

Artikelnummer: 479
Pris: 462 kr

 
4,5 miljoner semlor i svenskarnas magar
2014-03-04

Den 4 mars är Fettisdagen – och under den här dagen mumsar svenskarna i sig hela 4,5 miljoner semlor, enligt statistik från Bageriförbundet.

Det är dock inte bara den 4 mars som semlor finns att äta på Sveriges konditorier; redan dagarna efter jul brukar man kunna hitta bakverket på konditorier runt om i landet, och försäljningen pågår sedan fram till påsk.

Mest populär är fortfarande den klassiska semlan, eller fastlagsbullen som den också kallas, men nya varianter dyker upp varje år. Vad sägs exempelvis om semlor kryddade med hallonsylt, choklad eller krossad polkagris?

Fettisdagen infaller alltid 47 dagar innan påsk.

semlor440.jpg

 
<< Första < Föregående 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa > Sista >>